Mikä valvottaa?

Unettomuus voi olla tuttua stressistä kärsivälle

ONKO NUKAHTAMINEN VAIKEAA? HERÄILETKÖ YÖLLÄ?

Janottaa, pissattaa, ahdistaa, hikoiluttaa… Heräätkö keskellä yötä tekemättä jäänyt työasia mielessä? Yölliset heräilyt ovat selvästi yleisempi oire kuin nukahtamisvaikeudet: tutkimuksen mukaan 57 % suomalaisista kärsii yöllisistä heräämisistä vähintään kerran viikossa, kun nukahtamisvaikeuksista viikoittain kärsii 36 %.1

    YÖLLISET HERÄILYT OVAT SELVÄSTI YLEISEMPIÄ KUIN NUKAHTAMISVAIKEUDET1

    Uniongelmien oireet suomalaisen tutkimuksen mukaan:

  • 57 % kärsii yöllisistä heräämisistä vähintään kerran viikossa
  • 41 % kärsii huonosta unenlaadusta vähintään kerran viikossa
  • 39 % kärsii liian aikaisestä heräämisestä vähintään kerran viikossa ja
  • 36 % kärsii nukahtamisvaikeuksista vähintään kerran viikossa.

Yöllisiin heräilyihin ja unen laadun parantamiseen auttavat samantyyppiset keinot kuin nukahtamisongelmiin. Säännölliset ja terveelliset elämäntavat ovat useimmiten avain laadukkaaseen ja pitkäkestoiseen uneen.

Stressiperäisten univaikeuksien aiheuttajaa ei aina pysty poistamaan elämästään, mutta omat ajatukset voi suunnata toisaalle. Kokeile esimerkiksi kesken jääneiden asioiden kirjoittamista paperille ennen nukkumaanmenoa. Tai aloita uusi harrastus, johon joudut keskittymään niin että stressaavat asiat eivät mahdu mieleen.

Mitä voi tehdä aamuyöllä, kun unta ei enää riitä? Tärkeintä on suhtautua heräämiseen rauhallisesti, koska huolestuminen saattaa karkottaa unen.

Voit kokeilla myös illalla ennen nukkumaanmenoa otettavaa kolmivaikutteista NOVANIGHT®-ravintolisää, joka auttaa nukkumaan läpi yön. Melatoniini nopeuttaa nukahtamista, sitruunamelissan ja tuliunikon kasviuutteet vähentävät yöllisiä heräämisiä ja rohtopassion kasviuute rauhoittaa.

Lue lisää apteekeissa myytävästä NOVANIGHT®-ravintolisästä »